Darteritus

Darteritus is een ‘dartziekte’ die ervoor zorgt dat de darter de dartpijlen niet op tijd of helemaal niet kan loslaten. Het is de angst van elke darter om darteritus te krijgen.

Darteritus is een mentaal probleem dat meestal ontstaat zonder duidelijk aanwijsbare redenen. Het is een faalangst, van motorische aard, waarbij een blokkade ontstaat op het moment dat de pijl losgelaten wordt.

Door die blokkade lukt het niet om de pijl los te laten, of wordt de pijl te laat losgelaten, waardoor de pijl ver naast het mikpunt terechtkomt. Er is motorisch geen probleem, er is geen pijn of schade aan de hand of arm van de darter.

Darteritus is een probleem wat zich op mentaal vlak bevindt. De darter legt zichzelf een hoge druk op om goed te presteren, en probeert de concentratie te verhogen. Dit zal de blokkade waarschijnlijk verergeren.

Concentratie

Darten is een sport waarbij focus en concentratie heel erg belangrijk zijn. Om zo snel mogelijk je punten naar beneden te krijgen ligt de eerste focus op zoveel mogelijk triple 20 gooien.

Dit is niet eenvoudig, de vakjes waarbij je punten verdrievoudigt worden, zijn klein en liggen in de tweede ring. Naast de 20 punten liggen aan de ene kant 1 punt en de andere kant 5 punten, hierdoor mis je veel punten als je de 20 mist. Wanneer je aan het einde van de leg bent, moet je de concentratie gaan verleggen naar de dubbels.

Dit maakt het spel moeilijk en uitdagend. Om een goede darter te worden, moet je een goede manier vinden om te staan, om de pijl vast te houden en vooral de eerste pijl goed te gooien. Het is dan makkelijker om de hieropvolgende pijlen dicht bij de eerste pijl te gooien. Maar bovenal is het belangrijk om jezelf te trainen in je concentratie.

Ervaringsdeskundige

Bert is een darter die op redelijk hoog niveau gepresteerd heeft. Hij maakte het mee dat iemand tijdens een wedstrijd darteritus kreeg en vertelt hierover: “Die man probeerde de dart te gooien, maar het lukte maar niet om de pijl los te laten. Ik heb hem staan uitlachen, het zag er zo maf uit.

Maar iemand uitlachen zou ik nu niet meer doen.” Enkele jaren later kreeg Bert namelijk zelf darteritus. “Het gebeurde op een belangrijk moment in de wedstrijd. Ik kon een leg uitgooien, maar de pijl ging niet uit mijn hand weg.

Wat voel je jezelf dan oliedom. Voor mijn gevoel heb ik daar minuten gestaan met die pijl in mijn hand, en het lukte gewoon niet. Uiteindelijk ben ik maar in het wilde weg gaan gooien, waardoor ik de wedstrijd uiteindelijk verloor.”

Verschillende tips om van darteritus af te komen

Voor darteritus is geen directe oplossing, maar er zijn wel een aantal goede tips waardoor het mogelijk is om weer zonder darteritus darts te kunnen spelen.

Ten eerste kan het helpen om de dartpijlen een poosje weg te leggen. Ook al is stoppen met darten niet wat je wilt, toch kan het helpen om een pauze in te lassen. Een aantal weken niet darten zorgt ervoor dat je het hoofd even rust geeft, en je met een schone lei begint als je weer gaat darten.

Ten tweede is het goed om naar je dartpijl te kijken, in plaats van naar het bord. Wanneer je naar de pijl kijkt, focus je op de manier waarop je de pijl loslaat. Hiermee voorkom je dat er angst ontstaat omdat je verschrikkelijk naast het bord zult gooien.

Als derde tip is het goed om eens met je andere hand te gaan gooien. Wanneer je gooit met je andere hand kun je er zeker van zijn dat je misgooit. Dit wil je natuurlijk niet, maar voor het mentale vlak is het een goede lering. Je doorbreekt de psychologische druk van het goed gooien en je verlegt de focus naar het loslaten van de dartpijl.

Ten vierde moet je proberen om je verstand op nul te zetten. Probeer darten weer te zien als een leuk spelletje waarbij het eerste doel is om het bord te raken. Het is leuk om de pijlen van je af te gooien. Hierdoor krijg je plezier in het spelletje en kun je langzaam gaan opbouwen naar gericht gooien.

Als laatste tip is het goed om je te focussen op de pijlen die goed zijn gegaan. Kijk vooral naar het positieve, waardoor je zelfvertrouwen zal groeien. Begin met kleine doelen voor jezelf, wanneer je die bereikt zal je vertrouwen groeien en kun je langzaam toewerken naar grotere doelen. Geef jezelf ruim de tijd om terug te komen op je oude niveau.

Uitleg darten

Darten is een spel dat gespeeld wordt met drie dartpijltjes en een dartbord. Een dartbord is een ronde plaat die een vakverdeling heeft. Door deze vakverdeling kun je punten scoren.

Er zijn drie ringen op het dartbord die zorgen voor een verdubbeling of zelfs een drievoudige telling van de punten. Er zijn verschillende manieren om te darten, maar de bekendste is deze.

Elke speler begint met 501 punten en moet ervoor zorgen dat hij/zij als eerste precies bij 0 is. De spelers gooien omstebeurt met hun 3 dartpijlen op het dartbord. De laatste pijl om bij 0 uit te komen, moet in de dubbele ring gegooid worden.

De speler die dat als eerste doet, wint de game of leg. Degene die als eerste drie games of legs heeft gewonnen, wint de set. Bij de wedstrijdsport is het vaak dat de beste uit 9 sets, de wedstrijf wint.

4 thoughts on “Darteritus

  1. Hypnotherapie in combinatie met NLP zijn de beste en snelste manieren om van darteritus af te komen. Hierdoor kan je in een paar weken weer op gang komen.

    • hallo hoe werkt deze therapie precies want ik dart nu al 9 jaar in competitie en won eigenlijk alles ik ben toen eens gaan kijken via een app wat mijn gemiddelden waren en die lagen tussen de 90 en 95 ik ging toen ongelofelijk hard mijn best doen om mijn gemiddelde naar de 100 te kregen (dit is ongeveer 3 maanden terug) na een week bleef ik op hetzelfde niveau zitten en ik ging steeds meer focussen en focussen en focussen om dat gemiddelde maar omhoog te brengen en toen gebeurde het 2 maanden geleden ik had 3 darts om op dubbel 18 om over 5 legs een gemiddelde te halen van rond de 101 102 en ik kreeg hem niet los ik heb daar 5 minuten met dat laatste pijltje gestaan en toen kon ik hem loslaten bam triple 1 ik schrok hier zo van dat ik een maandje ben gestopt 1 maandje gelden heb ik de pijltjes weer opgepakt om gewoon weer zoals de afgelopen 9 jaar zonder gemiddelden te gooien en dat lukte met haperen en ontzettend veel kramp en loose darts 1 week geleden ben ik uit nieuwsgierigheid gaan kijken wat mijn gemiddelde nu is ik kom niet meer boven de 45 uit over 5 legs en ben er helemaal kapot van en zal er alles voor over hebben om er van af te komen.

  2. Ben 19 en heb het al 3 jaar ik wil ook terug kunnen dartsen maar ik krijg ze gewoon nie weg wat moet ik doen

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *